БАБЦЯ НАТАЛКА ПІВСТОЛІТТЯ ЗБИРАЄ НАРЕЧЕНИХ

     84-річна Наталка Незнайома із села Горошова Борщівського району чи не єдина знає усі тутешні весільні звичаї.   Без бабці Наталки не обходиться майже жодне весілля в селі, адже ніхто краще за неї не вміє сплести вінок iз барвінку — чи не основний атрибут весілля. Вінки пані Наталка плете вже 50 років.

Барвінку треба два мішки
«У нас, у Горошовій, весілля святкують не менше чотирьох днів, починаючи з четверга, — розповідає бабуся. — Цей день називають «вінки». У вівторок наречена з дружками йде до лісу по барвінок. Його треба нарвати багато — зо два мішки, щоб вистачило. Якщо весілля взимку, то доводиться добувати барвінок з-під снігу. Потім, щоб зілля не зів’яло і мало гарний вигляд, його замочують у холодній воді і тримають так до четверга. У четвер вранці я приходжу до нареченої на вінкоплетення. До її оселі також сходяться вінчальна матка з батьком, дружки та найближчі родичі. Ми вибираємо гілочки, на яких є по чотири листки, — щоб молодята жили в парі, і формуємо по три гілочки — це хрещатка. А потім я починаю плести вінок. Коли він готовий, розшиваю його, обрізаю кінці і зверху акуратно нашиваю листочки. Це чи не найвідповідальніша і найбільш копітка робота. Коли вінок готовий, прикрашаю його зірочками з фольги, аспарагусом, китицями з ниток, намистинками. Кольори і квіти наречена, зазвичай, вибирає сама. Добре, що тепер у магазинах вибір великий, а колись такого не було. Щоб сплести вінок, я витрачаю цілий день. Коли він готовий — ставимо його на тарілку з житом у холодний підвал, щоб не зів’яв».


«Заплітаю наречену з п’ятої ранку»
У п’ятницю наречена запрошує найближчих родичів «на вінок». Утім найцікавіше розпочинається наступного дня, в суботу. Того дня наречена одягається у народний стрій — вишиванку з бісеру, камізельку і спідницю з чорної парчі, також розшиту бісером та паєтками. Поверх спідниці пов’язують три хустки — жовту, червону й зелену. На шию нареченій нанизують намисто, його повинно бути дуже багато, десь до двох кілограмів! До речі, у Горошовій є свій квітковий орнамент вишивання бісером, за яким горошівську вишивку всі впізнають. Важить така «вишиванка» не менше трьох кілограмів, однак така краса того варта! Колись кожна дівчина з Горошової вміла вишивати бісером, адже повинна була вишити собі і нареченому вишиванки на весілля. Тепер у селі є жінки, які вишивають на замовлення, ціна такої краси стартує від п’яти тисяч гривень. «Удосвіта, о п’ятій ранку, я приходжу до молодої, щоб заплести їй у коси вінок, — продовжує Наталя Незнайома. — Спершу заплітаю два колоски, потім на голову намотую чорну стрічку, заплетену в косу і розшиту бісером.
Далі зверху кладу вінок, ззаду прикрашаю його кольоровими стрічками. Потім до вінка пришиваю «вуха» з барвінку, а насамкінець усе прикрашаю рожевою трояндою. Насправді це не зовсім просто, для того щоб вплести вінок нареченій, треба попрацювати на менше двох годин. Трапляється, що маю дві наречені в один день, то тоді для мене трохи складніше, однак за 50 років практики вже звикла».


«ВЕСІЛЛЯ — НА ПІВТИСЯЧІ ГОСТЕЙ»
А «свою» першу наречену Наталя Незнайома й досі пам’ятає. Це була її наймолодша сестра. «Наша сусідка, котра вміла шити вінки, — захворіла, тож, щоб нікого більше не шукати, вирішила спробувати шити вінок сама, адже добре знала, як це робиться, — каже бабуся Наталка. — Ой як я колись вміла гарно шити одяг, усіх сусідів обшивала! Тепер уже добре не бачу. Може, через такий дар до шиття весільні вінки мені гарно вдаються. Щоправда, першого разу дуже хвилювалася, тим паче що це було весілля сестри, і хотілося, щоб вона була не гірша за інших наречених. Як я люблю милуватися нареченими, коли вони вже у вінках!
Хочу зазначити, що на кожній він має особливий вигляд. Минулої осені віддавала онучку Наталку заміж, їй теж шила вінок». За словами Наталі Незнайомої, раніше у Горошовій багато жінок вміли шити весільні вінки. За традицією, головний убір повинна була шити весільна матка, яка потім у церкві тримає корону, розстеляє весільний рушничок молодятам, а згодом стає хрещеною матір’ю їхньому первістку. За весільну матку брали жінку, щасливу у заміжжі. Після того як наречену одягли, вона йде до церкви просити благословення у священика, після цього приходить додому, батьки благословляють її хлібом і сіллю і вона разом iз дружками йде в село просити гостей на весілля. Тим часом молоді хлопці, які теж будуть на весіллі, часто це можуть бути рідні брати або найближчі родичі, несуть нареченому вишиту бісером сорочку, а також калач і зверху чорну хустку з яскравими квітами. Потім цю хустку, за традицією, закладають молодому за пояс. Після того як він одягнеться, просить благословення у батьків і йде з дружбами просити своїх гостей на весілля. «Весілля у нас справляють велике — на 400—500 гостей, — розповідає Наталка Незнайома. — Раніше це робили вдома в наметі, тепер усе частіше замовляють ресторан — це трохи дешевше, бо й гостей тоді вже менше кличуть.
Сам день весілля у нас не дуже вирізняється. За традицією, після вінчання в церкві наречені йдуть до нареченої. Там їх зустрічають батьки. Брат молодої бере її за руку, і вони з батьками, дружками і весільними батьками заходять до хати, де вони тричі обходять стіл. Потім батько тричі садить наречену за стіл, тримаючи білою хустинкою її за плечі, і лише на третій раз вона таки сідає. Це у нас називається «корогода». Після цього починається звична зустріч гостей. Якщо весілля святкують удома, то у нас прийнято, аби наречений і наречена окремо справляли весілля. Лише під ранок наречений забирає її до себе, де вже «перегулюють вельон». Наречену свекруха замотує в ту чорну хустку, що була за поясом у нареченого. Після того як «перегуляли вельон», музиканти грають швидкий танець для молодят, у нас він називається «волочити коноплі». Це означає, що весілля завершене».
...Попри поважний вік, бабця Наталка має дуже гарний вигляд. Може, тому що займається улюбленою справою і на весіллях мимоволі почувається молодшою, це додає їй енергії та снаги, адже вона так любить робити наречених ще вродливішими.




Повернутися
17.07.2015
Категорія: Новини
Колонка
Андрія Закревського
Шановні Тернополяни!

Те, що відразу нас не вбило, вбивало нас довго і повільно.  Ми вже не святкуємо Новий рік — ми святкуємо те, що вижили в старому. Рік, що минає, був ще одним роком у воюючій країні, зі всіма витікаючими звідси наслідками. Я не хочу підбивати його підсумки. Бо підбивати підсумки  — це ніби креслити жирну риску під виконаними математичними діями в стовпчик: ось тут ми додали (друзів, грошей, проблем, перспектив — потрібне підкреслити),  відняли (друзів, грошей, проблем, перспектив, ну, ви зрозуміли…), помножили на щоденні будні, поділили на нереалізовані плани і —  що отримаємо в «сухому залишку»? Якою цифрою це підсумувати і де, зрештою, знайти «задачник», аби подивитися правильну відповідь, — якщо вона узагалі існує?..

Кожен із нас на Новий рік починав нове життя, але вистачало його ненадовго, тому що жити-то треба... Новий рік — це симулякр. 1 січня —  звичайний день, такий самий, як і всі інші, якщо тільки ви не переборщили з алкоголем чи олів’є напередодні. Почати життя з «табули раси», змінити його, зробити усе те, до чого не доходили руки попередні 365 днів можна будь-коли, не чекаючи, коли впаде остання голка з ялинки, яка тоскно припадає пилом у кутку.

 Усі ми мали великі надії, багато робили для того, щоб усе, про що мріяли, збулося. Комусь це вдалося, комусь ні, проте в усіх нас є одне спільне: Новий рік дає нам надію на майбутнє. Його сила — в його семантиці. Цокаючись бокалами з шампанським, усі ми віримо, що новий (свіжий, ще в хрумкій упаковці) рік, що маячить попереду, подарує нам нове життя — правильне, успішне, з високими цілями та досягненнями. І, загадуючи під святковий передзвін бажання, стискаємо кулаки: агов, ти, те, що нас не вбило, —  начувайся, бо тепер наша черга...